EEN GROEIMARKT

De vrijetijdsindustrie is één van de groeisectoren van de toekomst. Enkele cijfers:

Volgens het tijdsbudgetonderzoek spenderen Belgen gemiddeld 4u02 aan vrije tijd. Op weekdagen is dit 3u46, terwijl we in het weekend zelfs 4u21 op zaterdag en 4u59 op zondag aan vrije tijd besteden.

Deze dagelijkse 4u02 aan vrije tijd bevat onder andere de volgende leisure activiteiten: recreatie, cultuur en vermaak, sport en uitgaan.

Ook uit het huishoudbudgetonderzoek krijgen we heel wat informatie over de bestedingen van Belgen aan leisure activiteiten. Zo blijkt dat de jaarlijkse gemiddelde uitgaven per persoon aan restaurant en horeca maar liefst € 1.002 bedragen. Buitenlandse reizen (€ 212), sportparticipatie (€ 84), binnenlandse reizen (€ 48) en cinema, theater en concerten (€ 37) vervolledigen de top 5.

Een andere belangrijke indicator voor de vrijetijdsindustrie zijn de cijfers van inkomende en binnenlandse vakanties. Dit cijfer kent al jaren een sterke groei. In 2017 waren er in totaal 38.677.308 overnachtingen in België.

Ook het aantal binnenlandse vakanties laat al heel wat jaren een stijgend verloop optekenen. In 2017 werd 52% van alle overnachtingen geboekt door Belgen.

De bedrijven in de vrijetijdssector zijn met 285.000 banen goed voor circa 6,0% van alle Belgische werkgelegenheid. De totale bijdrage aan het bruto binnenlands product bedroeg 24,7 miljard EUR in 2017 (5,6% van het totale BBP). Tegen 2028 wordt verwacht dat er nog eens 46.000 jobs gecreëerd worden in de vrijetijdssector (een stijging van 1,5%) en dat de bijdrage aan het BBP toeneemt tot 32,2 miljard EUR (+2,6%).

Deze groeimarkt biedt enorme kansen voor de bouwwereld. Leisure activiteiten vinden plaats in leisure buildings: hotels, musea, theaters, bioscopen, winkelcentra, sportaccommodaties, bibliotheken, amusementsparken, …