EEN GROEIMARKT

De vrijetijdsindustrie is één van de groeisectoren van de toekomst. Enkele cijfers:

Volgens het tijdsbudgetonderzoek spenderen Belgen gemiddeld 4u02 aan vrije tijd. Op weekdagen is dit 3u46, terwijl we in het weekend zelfs 4u21 op zaterdag en 4u59 op zondag aan vrije tijd besteden.

Deze dagelijkse 4u02 aan vrije tijd bevat onder andere de volgende leisure activiteiten: recreatie, cultuur en vermaak, sport en uitgaan.

Ook uit het huishoudbudgetonderzoek krijgen we heel wat informatie over de bestedingen van Belgen aan leisure activiteiten. Zo blijkt dat de jaarlijkse gemiddelde uitgaven per persoon aan restaurant en horeca maar liefst € 1.046 bedragen. Buitenlandse reizen (€ 218), sportparticipatie (€ 98), cinema, theater en concerten (€ 55) en binnenlandse reizen (€ 36) vervolledigen de top 5.

Een andere belangrijke indicator voor de vrijetijdsindustrie zijn de cijfers van inkomende en binnenlandse vakanties. Dit cijfer kent al jaren een sterke groei. In 2019 waren er in totaal 42.512.847 overnachtingen in België.

Ook het aantal binnenlandse vakanties laat al heel wat jaren een stijgend verloop optekenen. In 2019 werd 50% van alle overnachtingen geboekt door Belgen.

De bedrijven in de vrijetijdssector zijn met 334.429 banen goed voor circa 8,2% van alle Belgische werkgelegenheid. De totale bijdrage aan het bruto binnenlands product bedroeg 8,0 miljard EUR in 2018 (1,8% van het totale BBP).

Deze groeimarkt biedt enorme kansen voor de bouwwereld. Leisure activiteiten vinden plaats in leisure buildings: hotels, musea, theaters, bioscopen, winkelcentra, sportaccommodaties, bibliotheken, amusementsparken, …